|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den fysikaliska lagen säger: Det går inte att skapa kyla... bara ta bort värme. /Wikipedia
Ett läckage på mellan 5-10% per år i ett system betraktas som normalt. Läckaget beror bl.a på att systemet inte används tillräckligt under dom kalla månaderna av året vilker resulterar i läckande o-ringar och tätningar.
Att en bil skakar och vibrerar bidrar också till att kopplingar och skarvar "sipprar" kylmedel...
|
|
|
Läs mer |
|
|
|
|
|
Kyler inte bilens AC som den ska?
En service på anläggningen kan lösa det problemet! |
Vi är certifierade och har ett brett kunnande när det gäller ac-anläggningar i bilar samt entreprenadmaskiner. Den fysikaliska principen för ac har sett likadan ut sen början av 1900-talet, det som däremot har förändrats är regleringen av systemen som blir allt mer invecklad. Vi har självklart avancerad utrustning och verktyg för att kunna felsöka och diagnostisera dom flesta märken samt dom nya variabla kompressorer som sitter i merparten av dagens bilar.
|
|
Vad ingår i vår AC-service? |
Förutsättningen för att kunna göra en ac-service är att systemet fungerar (kyler). |
|
|
|
Vi kontrollerar referenstryck vid avstängt system samt systemtrycken när systemet jobbar för att kunna se och känna om ac:n jobbar med för lite gas. |
|
Vi inspekterar även rent visuellt efter läckage med uv-lampa för att hitta eventuellt spårmedel (om den nu är fylld med det) runt kopplingar, rör, slangar, kompressor, kondensor, torkfilter. |
|
Nästa steg är att tömma systemet på kylmedium, provtrycka med 15 bar, vakumsuga under 3mbar, för att slutligen fylla med rätt mängd kylmedium, olja samt spårmedel. |
|
Avslutningsvis kontrollerar vi läckage och gör en funktionskontroll av systemtrycken samt utblåstemperatur inne i bilen för att vara säkra på att systemet jobbar precis så optimalt som det ska. |
|
|
|
|